Jak tworzyć skuteczne opisy produktów w sklepie internetowym?

Jak tworzyć opisy produktów, które sprzedają w sklepie internetowym

Wyobraź sobie, że jesteś w sklepie – przyjmijmy, że z dekoracjami do domu (jestem na etapie planowania swojego więc temat jest bliski). Szukasz poduszki, która ozdobi Twoją kanapę w salonie. Oglądasz różne wzory, dotykasz – sprawdzając materiał i fakturę, próbując czy jest wystarczająco miękka, zestawiasz kilka ze sobą zastanawiając się, czy będą pasować do kolorystyki Twojego domu lub mieszkania. Sprawdzasz wszystkimi zmysłami, czy to jest poduszka idealna dla Ciebie – ta, której szukałaś.
Jeśli prowadzisz sprzedaż przez internet jedynym zmysłem z jakiego korzysta Twój Klient w takiej sytuacji jak ta wyżej, jest tylko wzrok – może zobaczysz zdjęcie Twojego produktu i przeczytać, co o nim piszesz. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby opisy Twoich produktów w sklepie jak najlepiej odzwierciedlały wszystkie doznania jakich można doświadczyć osobiście z produktem. To słowa w tym przypadku zastępują zmysł dotyku i pobudzają wyobraźnię.

Czym właściwie jest opis produktu w sklepie internetowym i dlaczego warto przyłożyć się do jego tworzenia?

Opis produktu w sklepie internetowym to nie tylko jego specyfikacja techniczna (materiał wykonania, waga, kolor, itp) – to przede wszystkim content, który odpowiednio przygotowany poprowadzi Twojego Klienta do zakupu, zastąpi mu bezpośredni kontakt z Twoim produktem i wesprze działania SEO, które prowadzisz dla swojego sklepu. Finalnie da Ci najwyższe dobro w prowadzeniu sprzedaży online – zadowolonego Klienta.

Zachęcam Cię do wypróbowania tych 7 wskazówek do ulepszenia opisów produktów w Twoim sklepie – przetestowałam je w kilku różnych branżach m.in. wnętrzarskiej, kosmetycznej czy parentingowej. Nie ma znaczenia, czy sprzedajesz swoje produkty na własnej stronie internetowej czy na platformach jak DaWanda czy Pakamera – moje rady mają zastosowanie wszędzie tam, gdzie Twój Klient jest online.

Co zyskasz dzięki zastosowaniu tych wskazówek:

  • lepszą widoczność Twoich produktów w wyszukiwarkach
  • wyróżnisz się na tle innych sklepów z podobnej branży lub podobnych produktów w asortymencie
  • zwiększony ruch organiczny pochodzący z SEO na stronie Twojego sklepu
  • wzrost sprzedaży oferowanych przez Ciebie produktów
  • uśmiech i zadowolenie Twoich Klientów, że znaleźli to, czego szukali

WSKAZÓWKA #1 – zadbaj o konstrukcję opisu

Dziś rzadziej czytamy tekst – raczej skanujemy, szczególnie jeśli robimy to na smartfonie. Zadbaj o to, aby opis:
miał wyróżnione fragmenty ważne dla odbiorcy (np. przez pogrubienie)

  • był ułożony w jasną strukturę
  • zawierał nagłówki, które ułatwią Twojemu Klientowi poruszanie się po opisie (dzięki temu szybko znajdzie informacje, których szuka)
  • przygotuj opis wg zasady „od ogółu do szczegółu”, zacznij od jego najważniejszych cech, stopniowo przechodząc do tych w dalszej kolejności – kończąc na detalach np. opakowaniu czy wysyłce.

WSKAZÓWKA #2 – skup się na korzyściach

Przygotowując opis produktu wypisz roboczo jego najważniejsze cechy w punktach. Do każdego z punktów opisz, jaką korzyść dana cecha niesie dla Klienta np. – Twój produkt jest w 100% wykonany ręcznie.
Korzyść: Twój Klient otrzymuje produkt wykonany z pełną dbałością o każdy szczegół, mając pewność że osobiście nadzorujesz jakość każdej kupowanej sztuki. Przygotowujesz go dla każdego Klienta tak, jakbyś robiła go dla najbliższej osoby.

WSKAZÓWKA #3 – pobudź wyobraźnię

Zadbaj o to, aby czytając opis produktu w sklepie Twój Klient mógł wyobrazić sobie jak to będzie, kiedy już odbierze swoje zamówienie, rozpakuje przesyłkę i będzie cieszył się jej zawartością.
Spróbuj stworzyć ze swojego opisu krótką historię zaczynając ją od słów „wyobraź sobie…” np.

Postaw się też w roli doradcy już na etapie opisu produktu – zasugeruj np. w jakim otoczeniu produkt będzie się dobrze komponować, w jakiej kolorystyce, z jakimi uzupełniającymi produktami będzie służył Twojemu Klientowi najlepiej.

WSKAZÓWKA #4 – unikaj skrajności

Wybacz, że to napiszę (ale taka jest prawda) – jeśli coś jest najlepsze, najbardziej, najmocniej, a opis produktu zawiera zbyt wiele słów zaczynających się od naj- traci na wiarygodności. To jasne, że dla Ciebie to jest produkt numer 1. – podkreśl mocnymi słowami jego najważniejsze cechy, ale nie przesadzaj z ich użyciem. A już na pewno nie wiedząc co napisać, nie pisz „najwyższa jakość” – wiem, że to częsta praktyka. Zamiast tego skup się na cechach Twojego produktu i każdą opisz językiem korzyści.

WSKAZÓWKA #5 – pisz konkretnie i precyzyjnie

Unikaj zdań nadmiernie rozbudowanych, które mogą zmęczyć Twoje Klienta i w połowie straci ich sens – pisz krótkimi zdaniami, konkretnie, ale pobudzaj wyobraźnię (wskazówka #3). Jasno określaj ceny produkt, bez ich wyolbrzymiania – nie ma nic gorszego niż produkt niezgodny z opisem.

WSKAZÓWKA #6 – opis produktu to też content

To szczególnie ważne, jeśli nie posiadasz innego contentu w ramach swojego sklepu lub sprzedajesz swoje produkty na zewnętrznych platformach. Kieruj się zasadami content marektingu przygotowując opis produktu – użyteczność treści/informacji dla Klienta (wiem, powtarzam to do znudzenia, ale to na prawdę bardzo ważne), dopasowanie do odbiorcy, precyzja komunikacji. Zadbaj też o naturalne nasycenie opisu słowami kluczowymi – Google doceni to w czasie, w ramach działań SEO, które prowadzisz.

WSKAZÓWKA #7 – postaw na rekomendację

Wiesz, że aż 81% Polaków przed zakupem czyta opinie o produkcie w Internecie? (wg SalesNews). Możesz dostarczyć im tej informacji już na etapie opisu produktu. Wzbogać go o opinie Twoich Klientów – pamiętaj jednak, aby dotyczyły one tego konkretnego produktu a nie ogólnie Twojej marki – precyzja w tym przypadku jest bardzo ważna.

A Ty jak tworzysz opisy swoich produktów sprzedając je online? Która z moich wskazówek jest Twoim zdaniem najcenniejsza? A może stosujesz już, któreś z nich? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu.

SmartContent

  • Justyna Szmuc

    Bardzo fajny artykuł 🙂 napewno skorzystam z tych rad

  • Dobre podsumowanie, ale zabrakło mi jednej rzeczy, na którą powinno się zwracać szczególną uwagę. Opisy produktów powinny być jak najbardziej unikatowe (nie, nie unikalne – nie wiem skąd u wszystkich ta nieprawidłowa forma). Nie tylko ze względu na wartościową zawartość ale także ze względu na lepsze pozycjonowanie (wykorzystując wcześniej stworzony opis możemy sprawić, że Google obniży naszą pozycję w wyszukiwarce). Jako uzupełnienie podsyłam listę rzeczy, których nie powinno się robić tworząc opisy w sklepie http://www.press-yourself.com.pl/e-biznes/jak-stracic-klienta-w-sklepie-internetowym/ Pozdrawiam 🙂