Na co uważać, szukając specjalisty od SEO

Na co uważać szukając specjalisty od SEO

Branża SEO jak każda ma swoich bohaterów (najlepszych lub super dobrych) i tych, którzy swoją łyżką dziegciu psują tą na prawdę dobrą beczkę miodu. Wprowadzenie witryny (nowej lub już istniejącej) na wysokie wyniki wyszukiwań wymaga przede wszystkim doświadczenia. Jednak – nie okłamujmy się – nie każdy, kto zakłada swoją stronę musi wiedzieć wszystko o SEO. Jeśli prowadzisz biznes, jesteś ekspertem
w swojej dziedzinie – możesz oczywiście spróbować pozycjonowania na własną rękę – często jednak okaże się, że nie masz na to czasu (wolisz go zainwestować w rozwój biznesu), albo po prostu wolisz przekazać pałeczkę komuś, kto się na tym zna.
Pytanie pojawia się wtedy: Jak wybrać dobrego specjalistę od SEO?

Zebrałam 10 znaków, które powinny zapalić Ci „czerwoną lampkę” kiedy szukasz specjalisty od pozycjonowania. Uciekaj wtedy od niego, gdzie pieprz rośnie – raczej owocnej współpracy z tego nie będzie.

#1 Ekspert SEO tylko z nazwiska

O pracy osoby zajmującej się SEO dla witryn świadczy nie jego nazwisko
i wiedza, a efekty jego pracy. SEO, to nie fizyka kwantowa, która jest nienamacalną chmurą atomów (lub czegoś innego, nie jestem specem od fizyki, a na pewno nie kwantowej). To segment, w którym widać efekty pracy pozycjonera. Jeśli Twój przyszły Ekspert nie chce (lub nie może, nie umie) wskazać Ci kilku witryn, które są efektem jego pracy – raczej nie ma się czym pochwalić. Raczej też nie warto inwestować w niego czasu, ani pieniędzy.

#2 Dla SEO im więcej tym lepiej (słów kluczowych)

Powie Ci, że Twój content musi być napisany, tak aby słowa kluczowe były używane najczęściej jak to możliwe. Doda jeszcze, że optymalne nasycenie treści słowami kluczowymi to 14% i więcej.
Pozycjonowanie to nie tylko słowa kluczowe, a content marketing to nie tylko treść. To przede wszystkim wartość dla Twojego odbiorcy – jeśli skupisz się na tym dla kogo piszesz, czego ta osoba potrzebuje, dobra pozycja w wynikach wyszukiwania przyjdzie sama. Jasne – na słowach kluczowych opiera się SEO, zadbaj jednak, aby były one używane w naturalny sposób.

#3 Ja Ci szybciutko wypozycjonuję, co tylko chcesz – rzekł „specjalista” od SEO

Nie istnieje szybkie wypozycjonowanie – raz otrzymana pozycja
w wynikach organicznych Top10, nie jest dana na zawsze. Pozycjonowanie to proces, który wymaga pracy – tak jak Twój biznes. Przecież świetnie prosperującej firmy nie tworzy się w tydzień. Z SEO jest podobnie. Na rynku SEO funkcjonują firmy, oczekujące opłat aktywacyjnych
i gwarantujące najwyższe pozycje Twojej witryny w krótkim czasie. Taki model współpracy oznacza jej krótkotrwałość i nie najlepszy wpływ na Twoja witrynę. Pamiętaj, jeśli Google zauważy, że stosowane są na Twojej witrynie zabronione praktyki może nie tylko usunąć Twoją stronę
z wyników wyszukiwania, ale też utrudnić jej powrót na listy wyszukiwań.

#4 A co to w zasadzie jest content marketing?

To pytanie nie powinno paść z ust jakiegokolwiek specjalisty od SEO. Jeśli nie czym jest content marketing, uciekaj od niego najdalej jak się da. Ta znajomość (biznesowo) nie wróży nic dobrego.

#5 Masowe zgłoszenia do katalogów SEO

„Obiecuję wpisać Twoją stronę do 423/234/567 (tutaj wpisz dowolną liczbę) katalogów witryn” – takimi hasłami niekiedy firmy zajmujące się SEO mamią swoich Klientów. Dodają do tego informacje o zastrzeżonych dla nich katalogach, wyjątkowych, unikatowych. Zazwyczaj jeśli Twoja witryna się tam pojawi – nic nie wnosi to do niej jakościowego i nie przysporzy Ci grona lojalnych czytelników.

#6 Kupmy tyle linków SEO, ile się da

Jeśli pierwszym z kroków po nawiązaniu współpracy ze „specjalistą” od SEO jest ustalenie miesięcznego budżetu na zakup linków pozycjonujących w wysokości 10 000 zł – 20 000 zł – to raczej nie mamy do czynienia
z ekspertem. Oczywiście warto inwestować w wysokiej jakości publikacje – nie tylko te, które przynoszą efekty związane z SEO, ale co ważne docierają do Twoich nowych odbiorców, jednak jest wiele metod pozyskiwania linków w formie bezpłatnej. Pytanie – czy Twój wytypowany „specjalista” wie jak je pozyskać dla Twoje biznesu?

#7 Black Hat SEO

Jeśli Twój „specjalista” od SEO sugeruje, aby wykorzystać do pozycjonowania ukrywanie tekstu na stronie, dziwne i nienaturalne przekierowania userów (odsyłające ich w zupełnie inne miejsca niż chcieli odwiedzić) lub inne „magiczne” sztuczki – oznacza to najpewniej, że jest specjalistą, ale w segmencie black hat (albo dark grey hat) SEO. Roboty Google jednak co raz częściej docierają do tego typu działań, przechytrzając takich „specjalistów” od SEO. Efektem najczęściej jest usunięcie witryny z wyników wyszukiwania, utrata organicznego ruchu
i trudności z jego odzyskaniem.

#8 Dopóki śmierć (SEO) nas nie rozłączy

Jeśli osoba/firma , którego wybierasz opiera Waszą współpracę w zakresie SEO na Umowie np. na min. 24 miesiące – powinna zapalić Ci się lampka awaryjna, aby dokładniej przeanalizować jego ofertę. Zwróć uwagę na zapisy Umowy o współpracę – czy nie zawiera kar umownych niekorzystnych dla Ciebie, czy jasno określa warunki współpracy i daje możliwość jej wcześniejszego wypowiedzenia. Jeśli Wasza współpraca będzie się układać pomyślnie i tak będziecie ją kontynuować – warto może zatem pomyśleć o renegocjacji warunków samej Umowy.

#9 SEO to czarna magia

Jeśli Twój doradca z zakresu SEO nie umie (lub nie chce) wyjaśnić Ci na czym polega pozycjonowanie – prostym, przyjaznym i przejrzystym językiem, to nie najlepszy znak. SEO to specyficzny sektor marketingu internetowego, oparty o równie specyficzne mechanizm – jednak to nie magia i dobry specjalista powinien w przystępny dla Ciebie sposób (bez używania niezrozumiałego słownictwa) wyjaśnić Ci o co oparte będą te działania.

#10 Nie będę pozycjonować Twojej strony bez budżetu na AdWords

Jasne – dodatkowe wsparcie płatną reklamą powiększy na pewno Twoje zasięgi i pozwoli poszerzyć grono odbiorców. Jednak nie jest to kluczowy warunek dla prowadzenia działań SEO. Jeśli Twój potencjalny pozycjoner zwróci się do Ciebie z takim stwierdzeniem, nie marnujcie nawzajem swojego czasu.

A Ty szukałaś/szukałeś ostatnio firmy zajmującej się pozycjonowaniem? Chętnie poznam Twoje doświadczenia z nawiązywania takiej współpracy. Jeśli chcesz uzupełnić moją listę i masz rady dla innych, szukający firmy od SEO – podziel się nimi w komentarzu.

SmartContent

  • Bardzo przydatny post, bardzo Ci za niego dziękuje, właśnie jestem na etapie zastanawiania się czy warto w to inwestować …

    • Martoszka cieszę się, że mogę pomóc. Czy warto inwestować w SEO? – zdecydowanie tak, jeśli czujesz że ktoś zrobi to lepiej, szybciej, a Ty będziesz miała więcej czasu na rozwój biznesu. Dobrego specjalisty od SEO warto szukać wśród znajomych, zaprzyjaźnionych firm. Jeśli ktoś jest godny polecenia jest ogromna szansa, że i Tobie pomoże.