Dlaczego mała firma potrzebuje content marketingu [bardziej niż korporacja]?

Dlaczego mała firma potrzebuje content marketingu bardziej niż korporacja

Zacznijmy od tego – czym jest mała firma (na potrzeby tego materiału), a czym jest korporacja.

Teoretycznie mała firma to, taka która zatrudnia do 50 przedsiębiorców (tak przynajmniej mówi definicja Mojafirma). Jednak przyjmijmy, że na potrzeby tego artykułu mała firmą nazwiemy każdą, która nie jest korporacją ani dużym przedsiębiorstwem zatrudniającym w okolicy 200-500 osób (tak, dla uproszczenia).

Ten artykuł powstał, ponieważ często spotykam się ze stwierdzeniem, że content marketing to działania na pewno bardzo drogie, zajmują za dużo czasu, marne efekty przynoszą a w ogóle to pewnie nie działają i kto by się tam bawił w takie rzeczy.
Jasne, gdyby nie działały, marki na całym świecie z segmentu mikro i małych firm w ogóle zapomniałyby o contencie i realizowały tylko i wyłącznie kampanie klikowe licząc na to, że opłacony link w Google zrobi za nich całą robotę… (to tylko odrobina ironii). Zauważ, że już od dawna się tak nie dzieje – kampanie klikowe to wsparcie regularnych działań, które co raz częściej (ku chwale konsumentów i marek) oparte są o dobrze przemyślany, zaplanowany i zrealizowany content marketing.

Skoro tu trafiłeś/trafiłaś (szkoda, że w języku polskim nie ma jednej formy odmiany czasowników, która by dużo ułatwiła) prawdopodobnie zastanawiasz się, czy może jednak warto nad content marketigniem się zastanowić – a rozmiar firmy, czy Twoich obrotów rocznych nie jest tutaj specjalną przeszkodą. Ani zbyt wysoka, żeby ją przeskoczyć, ani zbut długa żeby ją obejść.

Do rzeczy.

1. Content marketing w małej firmie jest bliższy Twoim Klientom.

Bardzo często w content marketingu mniejszy rozmiar firmy jest jej ogromną zaletą. Małej firmie łatwiej niż korporacji jest budować bliską relację z Klientami marki. Jako właściciel firmy częściej jesteś jej „wizytówką”, co pokazuje ludzką stronę biznesu a jako Klienci lubimy czuć więź z produktami/usługami, które wybieramy. Jako małej firmie, jest Ci łatwiej niż korporacji podzielić się swoim biznesem „od kuchni”, zaangażować Twoich Klientów w tworzenie produktu – to ogromna wartość, którą Twoi Klienci doceniają. Kiedy w grę wchodzi taki sam produkt, taka sama cena, te same właściwości – wybierzemy tego, kogo lubimy bardziej.

2. Łatwiej niż korporacja zamienisz swoich Klientów w ambasadorów marki

To ważny element mocno związany z tematem powyżej o bliskości między marką a Klientem. Będąc mniejszą firmą, łatwiej nawiążesz bliższe relacje z potencjalnymi „lokalnymi influencerami” w Twoim segmencie. Świetnie obsłużony Klient, który poczuje że po drugiej stronie jest „prawdziwy człowiek” chętnie będzie wystawiać Ci dobre świadectwo przyciągając nowych Klientów. Łatwiej też niż w korporacji będzie możliwe przygotowanie case study (prawdziwej historii) Twojego Klienta – jak Twoja usługa, produkt, rozwiązanie zmieniło jego życie/biznes/codzienność, a pamiętaj że case study to świetny rodzaj contentu.

3. Nie wyrzucisz w błoto setek tysięcy złotych

Nie zrozum mnie tutaj źle – życzę każdej firmie, aby mogła na content marketing przeznaczać budżet, jakim dysponują korporacje. Wtedy wszystko jest nieco łatwiejsze. Jednak realia są inne. Zazwyczaj budżet reklamowy jest ograniczony a wydatki bardzo skrupulatnie analizowane – to naturalne. W małej firmie optymalizacja i ROI to słowa klucze do sukcesu. Tym bardziej mała firma content marketingu potrzebuje bardziej niż korporacja.

Standardowa reklama (formaty graficzne, model CPC, mailingi) realizowane bez powiązania ich z contentem działają tylko wtedy, gdy wydajesz na nie pieniądze. Kończy się budżet, kończą się efekty. Content marketing przez swój silny wpływ na SEO, działa jeszcze długo po wyczerpaniu się budżetu – szczególnie jeśli decydujesz się na publikację „evergreen content”. Z czasem maleją też jednostkowe koszty dotarcia – zasięg na treściach się zwiększa, koszty zostaja bez zmian.

Kliknij tu i zobacz czym jest evergreen content.

4. Możesz szybciej reagować na to, czego potrzebują Twoi klienci

To Twoi klienci są inspiracją i powodem, dla którego tworzysz content (i swoje produkty) – robisz to dla nich. W małej firmie szybciej wyłapiesz ich bieżące potrzeby – powie Ci o nich Twój sprzedawca, dowiesz się tego sam z bezpośredniej rozmowy w realu lub w sieci. Szybciej też niż korporacja będziesz w stanie zareagować na te potrzeby – tworząc odpowiedni content, który pomoże Twoim Klientom. Nie będziesz musiał przebijać się przez stos korporacyjnych procedur, tylko od razu przystąpisz do działania, a w dobie internetu, szybka reakcja to Twoja przewaga konkurencyjna.

Dla podsumowania – infografika, żeby żaden z powodów dla których robisz (albo chcesz robić), nigdy Ci już nie umknął.

Infografika - dlaczego mała firma potrzebuje content marketingu bardziej niż korporacja

 

SmartContent