Kto powinien prowadzić blog firmowy?

Kto powinien prowadzić blog firmowy

Myślę, że to pytanie stawia sobie wiele z Was – tych, którzy zdecydowali się na wdrożenie strategii content marketingowej dla swojego biznesu (prowadzenie bloga firmowego jest jej częstym elementem). Ostatnio to pytanie przewija się w moich rozmowach z Klientami. Dlatego też pomyślałam, że warto abyście i Wy znali wady i zalety prowadzenia bloga firmowego przez różne osoby/firmy.

Dzięki tym wskazówkom będzie łatwiej podjąć Wam decyzję, czy blog firmowy prowadzić powinna osoba z Waszej firmy a może Wy sami, zewnętrzna agencja czy freelancer.

Rozwiązanie #1
Blog firmowy prowadzi zewnętrzna agencja.

Prowadzenie bloga firmowego mają w swojej ofercie zarówno agencje public relations, komunikacji marketingowej, reklamowe, content marketingowe, SEO. Często jest to element kompleksowej oferty i współpracy z agencją oparty o rozliczenie abonamentowe za świadczone usługi. Abonamentowe – czyli rozliczane miesięcznie według wcześniej ustalonej stawki i zakresu współpracy.

Dodatkowa wskazówka: Jeśli zdecydujesz się ten sposób prowadzenia bloga firmowego pamiętaj, ważne aby wcześniej agencja zaprezentowała Ci swoją strategię na te działania.

Zalety:

  • oszczędność czasu
    Przekazując te obowiązku agencji, oszczędzasz czas poświęcony na przygotowanie harmonogramu, samych publikacji ich tworzenie i dystrybucje.
  • łatwiejsza optymalizacja kosztów i wskaźników efektywności
    Agencja pomoże Ci w ustaleniu tego, co będzie miernikiem efektów działań content marketingowych (zasięg na blogu a może poziom większy udział zasięgu organicznego w Twoich statystykach albo zapisy do własnej bazy newsletterowej) i jaki ich poziom będzie odpowiedni dla Twoje biznesu.
  • doświadczony zespół
    Agencje oferujące usługi content marketingowe mają doświadczenie w tego typu działaniach. Wiedzą jakich błędów unikać, a jakie aktywności przynoszą najlepsze efekty, jak promować wyprodukowany content na blogu.

Wady:

  • agencja rzadko będzie w stanie poznać Twój biznes i klientów tak jak Ty lub członkowie Twojego zespołu
    Ryzyko jakie za tym płynie – agencja może nie być w stanie tak dobrze przekazać Twoich wartości, niż gdybyś robił to sam/sama. Rozpoczynając współpracę z agencją zadbaj o dokładne szkolenie z Twojego produktu dla zespołu, z którym będziesz współpracować.
  • może ucierpieć reagowanie w kryzysie
    W przypadku sytuacji kryzysowej na blogu (np. negatywnych komentarzy w odniesieniu do Twoich treści lub produktów/usług) ich interwencja może wymagać konsultacji z Tobą, co znacznie wydłuży czas reakcji, który jest ogromnie ważny w prowadzeniu biznesu online.
  • emocje w komunikacji
    Jako twórca biznesu, znasz najlepiej jego cele, misje, wizje i wartości, które dostarcza Klientom – sama je kreujesz. Przekazane tych uczuć agencji może być trudne, a co dopiero powielenie ich przez osobę, która będzie prowadzić Twoją komunikację.
  • Twój własny styl
    Podobnie jak z emocjami – treści, które piszesz; video, które tworzysz maja swój styl – Twój styl. Oddając te obowiązki agencji wniosą swój styl do tych produkcji.

Rozwiązanie #2
Blog firmowy prowadzisz sama lub robi to członek Twojego zespołu

Prowadzenie bloga firmowego może należeć do obowiązków osoby zajmującej się marketingiem i promocją biznesu, albo robi to sam założyciel marki – lub publikuje na nim od czasu do czasu.

To rozwiązanie także ma swoje wady i zalety.

Zalety:

  • znasz swój biznes lepiej niż ktokolwiek inny
    Dlatego to Ty najlepiej wiesz, czego potrzebują i oczekują Twoi Klienci, a posiadanie tej wiedzy jest kluczowe przy planowaniu działań na blogu firmowym [personalizacja – wspominałam już o niej wielokrotnie].
  • różnorodność
    Posty na bloga możesz pisać sama jako właściciel, może to robić gościnnie osoba odpowiedzialna za produkcję lub inną funkcje w firmie, albo Twój podwykonawca – dzięki temu pokażesz klientom swój biznes z różnych perspektyw i pokażesz, że tworzą go „prawdziwi ludzie”.
  • pełna kontrola
    Masz ją tylko w sytuacji gdy sama wszystko nadzorujesz, tworzysz i optymalizujesz. Pytanie jednak czy masz na to czas, aby poświęcić blogowi firmowemu tyle uwagi ile potrzebują klienci.

Wady:

  • doba ma tylko 24 godziny
    Jeśli prowadzić biznes sama – na Twojej głowie jest zarówno obsługa Klienta, rozwój produktów i usług, kwestie finansowe i masa innych. Warto zastanowić się, czy będziesz w stanie poświęcić odpowiednią ilość czasu na prowadzenie bloga firmowego.
  • doświadczenie w zakresie content marketingu
    Jako właściciel biznesu lub marektingowiec nie musisz znać się na aspektach contentu od strony pozycjonowania czy jego dystrybucji pod kątek efektywności. Warto rozważyć, czy będziesz w stanie zdobyć tą wiedzę przed startem bloga, aby wykorzystać wszystkie dostępne narzędzia i możliwości dla jak najlepszych efektów tych działań.

Rozwiązanie #3
Blog firmowy prowadzi freelancer lub VA (virtual assistant)

To rozwiązanie co raz popularniejsze w ostatnim czasie. Internet umożliwia współpracę z ekspertami w swojej dziedzinie z drugiego końca kraju czy świata. Jakością ta współpraca nie ustępuje działaniom z wyspecjalizowaną agencją. Nawiązując współpracę z VA lub freelancerem zadbaj o to, aby jak najlepiej poznał Twój biznes.

Zalety:

  • własna sieć kontaktów
    Zazwyczaj freelancer lub VA współpracuje także z innymi osobami, które w tym modelu wykonują swoją pracę i jeśli będziesz potrzebować dodatkowego wsparcia – na pewno poleci Ci kogoś sprawdzonego.
  • model rozliczeń
    Rozliczenia w takiej współpracy następują godzinowo lub za wykonany projekt – to znacznie ułatwia optymalizację kosztów, jeśli Twój blog firmowy nie wymaga „pracy na pełen etat”. Często taka usługa jest też tańsza niż obsługa agencji, która na czas pracy swojego pracownika musi nałożyć jeszcze marżę, aby zarobić.
  • duża elastyczność
    Znacznie większa niż przy współpracy z agencją. Z moich doświadczeń wynika, że też w takiej współpracy więcej jest „czynnika ludzkiego” i lepszego zrozumienia Twojego biznesu.

Wady:

  • ograniczona pojemność czasowa freelancera lub VA
    Agencja mając dodatkowe zlecenie często rozbudowuje swój zespół, świetny freelancer lub VA ma do dyspozycji tylko swoją dobę i zasoby czasowe. Może okazać się, że kiedy znajdziesz tego idealnego – on nie będzie mógł Ci pomóc, ze względu na swoje duże obłożenie czasu innymi zadaniami
  • plusy mogą być minusami
    Jeśli freelancer, z którym współpracujesz jest na drugim końcu kraju lub świata, a Ty lubisz od czasu do czasu spotkać się „face to face”, aby omówić szczegóły działania może być to pewnym utrudnieniem. Dlatego zastanów się jaki sama preferujesz model współpracy. Prowadzenie bloga firmowego ma być dla Ciebie wygodne i przyjemne.

A jakie są Wasze doświadczenia w prowadzeniu bloga firmowego? Robicie to sami, czy korzystacie z pomocy podwykonawców?

SmartContent

  • cfarm

    Oj tak… ja prowadzę swój blog sama, sprawia mi to dużo frajdy i radości, ale niestety – doba ma tylko 24 h… jak żyć?! 🙂

    • Przychodzi taki czas, że trzeba pomyśleć nad przekazaniem choć części obowiązków. Na początek to może być sama produkcja treści wg Twoich wytycznych i stopniowo małymi krokami iść w stronę szerszej współpracy.

  • Prowadzenie bloga firmowego to spora frajda – w końcu zwykle ten temat pasjonuje właściciela. Jednak myślę, że warto mieć kogoś do pomocy, a samemu skupiać się na innych czynnościach. Przy dobrej współpracy można czuć się zaangażowanym, ale jednak nie musieć się tym zajmować.

    • Dokładnie tak – trzeba znaleźć rozwiązanie optymalne dla siebie. Jeśli lubimy to robić i mamy na to czas to super. Jeśli lubimy to robić, ale nie mamy czasu, albo czujemy, że zainwestowany w inny obszar da lepsze efekty to warto poszukać wsparcia. A Ty prowadzisz bloga sama czy korzystasz z pomocy innych osób/agencji?

      • Na razie nie mam bloga firmowego, swój prowadzę sama, uczę się na nim. Myślę, że firmowy będę początkowo prowadzić sama, ale jeśli wszystko pójdzie dobrze, z czasem zacznę to komuś zlecać.

  • Matka-Dietetyczka

    Ja działam samodzielnie, ale czas na prowadzenie bloga znalazłam dopiero na macierzyńskim;)