Instagram – miniprzewodnik dla początkujących

Ta lista wskazówek powstała w ubiegłym tygodniu, jako miniprzewodnik dla totalnie początkujących. Moja znajoma poprosiła mnie o pomoc – rozkręca nową markę, której głównym kanałem komunikacji w pierwszym etapie będzie przede wszystkim Instagram. Wielokrotnie dostawałam pytania o to jak zacząć komunikację na Instagramie, dlatego postanowiłam zebrać te wskazówki i rady w jednym miejscu.

Dlaczego w miejscu, które jest poświęcone content marketingowi piszę o Instagramie? Bo to jedna z kluczowym platform do komunikacji z Twoim klientem, a content marketing to właśnie rozmowa i bliskość.

Jeśli zastanawiasz się…

…jak zwiększyć zasięg swoich postów na Instagramie?

…jak budować społeczność na Instagramie?

…jak wybierać profile do obserwowania na Instagramie?

…jak wybierać hashtagi do postów na Instagramie?

…jak stworzyć profil na Instagramie, które przyciągnie followersów?

…jak dużo tesktu publikować na Instagramie?

…w jakich godzinach publikować posty?

A do tego dopiero zaczynasz swoją przygodę z Instagramem…

…to ten miniprzewodnik jest dla Ciebie.

#1 Jak zwiększyć zasięgi postów na Instagramie?

Instagram (tak jak Facebook) zaczął od jakiegoś czasu opierać zasięgi postów o algorytmy, które mają za zadanie „wypychać” wyżej posty najciekawsze, najbardziej angażujące. Im więcej osób lajkuje, komentuje Twoje zdjęcia, tym większe zasięgi osiągają posty.
Dodawaj do postów lokalizacje, oznaczaj marki i osoby, które znajdują się na zdjęciach (ale tylko te, które tam faktycznie są), dobieraj odpowiednie hashtagi, stwórz piękny i spójny profil, którego przeglądanie będzie sprawiać przyjemność Twoim obserwującym, przygotuj odpowiedni opis profilu – on jest Twoją wizytówką.

#2 Jak budować społeczność na Instagramie?

Społeczność to na Instagramie nie tylko liczby, ale to synonim zaangażowania. Po co Ci obserwujący dla samej satysfakcji posiadania – postaw lepiej na osoby, którym Twoja marka jest bliska, które mogą się z nią utożsamić i czerpać dla siebie korzyści z Twojej obecności w sieci – to oni finalnie staną się Twoimi Klientami. Nie proponuję Ci zabaw w #follow4follow – nie przyniesie Ci to nic poza sztucznie nabitymi liczbami.
Zadbaj, aby Twoi obserwujący przyciągnęli swoich znajomych. Jak? Np. Dodaj w poście „Oznacz swojego znajomego, który…” – pamiętaj jednak, aby to zdanie nawiązywało do zawartości posta i było związane z Tobą. 
Postaraj się raz dziennie poświęcić kilka minut na aktywności na innych profilach – wybieraj po kilka (np. 5), które obserwujesz danego dnia, kolejnego dnia kilka, na których skomentujesz lub polubisz zdjęcie. Zaznaczysz w ten sposób swoją obecność na Instagramie.
Jak wybierać konta, na których jesteś aktywny? – pamiętaj, aby były one spójne z Twoim biznesem. Wybieraj te, które są komplementarne dla Twojego konta. Np. w Twojej ofercie są ręcznie malowane dekoracje na ścianę – komplementarne dla nich są np. ręcznie szyte poduszki. Produkty komplementarne, to takie które również może kupić Twoj potencjalny klient. Pamiętaj, aby komentarze były naturalne, autentyczne – potraktuj je jak rozmowę z drugim „żywym” człowiekiem. Uwierz mi… komentarz „Piękne <3” nic w tej komunikacji nie wnosi. Na Instagramie rozmowa z innymi nie różni się niczym od tej face to face – poza tym, że odbywa się wirtualnie.

#3 Jak wybierać hashtagi do postów na Instagramie?

Hashtagi odgrywają jedną z ważniejszych ról w budowaniu zasięgu – to one m.in. sprawiają, że Twoje posty docierają do osób, których zainteresowania są spójne z Twoją marką.
Jak wybierać hashtagi? Dobieraj je m.in. względem ilości postów, które już dane hashtagi posiadają – możesz tą liczbę sprawdzić wyszukując hashtagi w aplikacji, pod każdym z nich możesz od razu zobaczyć ile już postów, z jego użyciem jest obecnych w aplikacji. Wybieraj te, które mają średnie wartości. Dlaczego? Oznaczając swój post hashtagiem, który został już użyty 6 mln razy jest duże ryzyko, że Twoj post zniknie w gąszczu tego zasięgu. Jeśli wybierzesz hashtag, który ma kilkaset użyć – może okazać się, że jest on zbyt niszowy. Pamiętaj jednak, aby bez względu na ilość dotychczasowych użyć hashtagi były spójne z Twoim biznesem – tylko w ten sposób dotrzesz do osób, które mogą zostać Twoimi Klientami.

Bardzo dobrym zabiegiem w stosowaniu hashtagów, jest stworzenie własnego charakterystycznego, który będzie hasłem Twojej marki lub nazwą marki. Dzięki czemu Twoi Klienci będa mogli oznaczać Cię nie tylko jako profil na zdjęciu, ale również z użyciem hashtagu. Jeśli stosujesz własny hashtag – dodaj informację o nim w opisie swojego profilu, dzięki temu Twoim obserwujący szybko dotrą do tej informacji.

#4 Jak dużo tesktu publikować w postach na Instagramie?

Na to pytanie nie mam jednoznacznej odpowiedzi – raczej mam wskazówkę. Jeśli decydujesz się na podejście content marketingowe do swojej marki jako ekspert i ekspercki content tworzysz – nie bój się długich form tekstowych. Mogą to być krótkie porady na dany dzień, opinia jednego z Twoich klientów, fragment nowego artykułu na blogu. Zadbaj jednak, aby ten tekst dobrze się czytał – pamiętaj, że Instagramu używa się na smartfonie, dlatego treść powinna być krótka, konkretna, przejrzysta (np. dzięki wypunktowaniom).

#5 Kiedy najlepiej publikować na Instagramie?

Tu również nie dam Ci złotego środka. I nie daj się zwieść super radom, że najlepsza to jest godzina 10:00 lub 18:00. To, w jakich godzinach najlepiej publikować na Instagramie zależy od Twojej społeczności – przeanalizuj kim jest Twoja persona marketingowa, kiedy ma czas, żeby korzystać z Instagramu (w drodze do pracy, kiedy dziecko ma drzemkę, wieczorem w łóżku). Testuj i obserwuj a po kilku tygodniach zaobserwujesz w jakich godzinach Twoje posty osiągają największe zasięgi i zaangażowanie.

#6 Jak stworzyć profil na Instagramie, które przyciągnie followersów?

Instagram to platforma tego co piękne i pożądane, lub tego co do miana piękna i pożądania aspiruje. To medium konsumujemy wzorkiem, dlatego zadbaj przede wszystkim, aby Twój profil miał spójny motyw np. kolorystyczny lub sposobu implementacji zdjęć. Staraj się publikować zdjęcia w jednym spójnym stylu. Idealnie będzie również, jeśli znajdziesz coś, co wyróżni Twoje konto spośród innych – może to być układ zdjęcia, motyw przewodni, element na zdjęciu.

Spraw, aby Twoi obserwujący z przyjemnością wracali do Twojego konta.

Zebrałam dla Ciebie również kilka przykładów kont, które dla mnie są szczególnie ciekawe i spójność ich komunikacji świeci przykładem – sama często do nich zaglądam

MAMALA_LEO
Niemal wszystkie zdjęcia są wykonane z góry w super aranżacjach, podczas kiedy mały Leon śpi – to element świetnie wyróżniający profil spośród setek innych prowadzonych przez mamy.

 

PROSTOWEAR
Prosto stosuje na swoim profilu świetny zabieg „dzielenia zdjęć” – zauważ, że na profilu jedno zdjęcie jest umieszczone jako np. 3 posty tworząc dopiero w ten sposób spójną całość.

 

MICHAŁ SADOWSKI
Oglądanie konta Michała to czytsa przyjemność – spójna tematyka (pomimo, że nie związana z biznesem, który prowadzi), świetne kolory (również spójne dla całego konta) i charakterystyczne szerokie ujęcia.

HELLOMISSMAY
Na jej profilu dominują subtelne, głównie pastelowe kolory, dużo światła. Co bardzo ciekawe… nie znajdziesz tam zasypu selfie 🙂

SZISME
Podobnie jak u Michała Sadowskiego znajdziecie tutaj ciekawą (i spójną jednocześnie) perspektywę. Po dodaniu do tego jednej kolorystyki otrzymujemy konto z 62 tyś obserwujących.

 

Jakie są Wasze ulubione konta na Instagramie? – takie, które uwielbiacie przeglądać? Dodajcie linkich do nich w komentarzach.

SmartContent