Czym jest evergreen content? [+15 przykładów]

Smartcontent - czym jest evergreen content, jak działa, przykłady

To będzie materiał stricte pokazujący definicję i przykłady evergreen content – to temat, który moim zdaniem zabierając się za content marketing powinieneś dobrze opanować, bo jak się przekonasz – korzyści płyną z niego na prawdę wymierne.

Znajdziesz tu informacje:

  • czym jest evergreen content?
  • czym ever green content nie jest (to także bardzo ważne)?
  • jak dział evergreen content?
  • czy evergreen content wymaga dodatkowej promocji?
  • jak dowiedzieć się, które Twoje publikacje to evergreen content?
  • jak wykorzystać evergreen content bezpośrednio dla Twojego biznesu?
  • jakie korzyści niesie dla Twojej strony publikacja evergreen content
  • duuuuużoo przykładów takich treści z polskiego internetu

Od początku.

Czym jest evergreen content?

Jego definicja odnosi się do „wiecznie żywych” publikacji contentowych na Twojej stronie, których Twoi odbiorcy zawsze będą potrzebować.

To content:

  1. unikatowy pod kątem swojej zawartości względem nie tylko SEO ale również wartości merytorycznej
  2. poruszający ponadczasowe tematy, które będą interesować Twoich odbiorców zarówno w momencie publikacji jak i za kilka miesięcy, a nawet lat.
  3. dogłebnie analizujący dany temat. Zawiera wiele informacji, faktów, może uwzględniać trendy i opinie. Najważniejsze, aby dostarczał Twoim odbiorcom kompleksowych informacji w danym temacie.

Czym evergreen content nie jest?

Wszystkie treści o krótkim cyklu życia, które mają ograniczony czas użyteczności dla Twoich odbiorców nie wpisują się w ideę evergreen content. Jednym słowem takie, które szybko się „przeterminują”.

Oto przykłady takiego contentu:

  1. trendy sezonowe, nie do powtórzenia (np. modne „coś” na sezon jesień/zima 2017 – wiosną nikt już ich nie będzie potrzebować)
  2. informacje o eventach (jeśli nie są wydarzeniem na ogromną skalę, wyjątkowymi w swojej postaci)
  3. wszystkie materiały newsowe (nawet jeśli w krótkim czasie wygenerują duży zasięg, to po krótkim czasie nikt już ich nie będzie potrzebować)

Jak działa evergreen content?

Evergreen content bardzo mocno współpracuje z algorytmami wyszukiwarek, dzięki czemu dostarcza Ci nieustannie (nawet po zakończeniu jego promocji) nowych użytkowników z organicznych wyników wyszukiwań. Dlaczego się tak dzieje? Jak mówi sam Google – co raz częściej roboty Google zachowują się jak ludzie, a dla ludzi przecież a nie dla botów tworzysz swoje treści. Dodatkowo część algorytmu jest oparta o stałe odwiedziny na treściach – jeśli roboty Google widzą, że na Twoich artykułach nieustannie jest ruch, dla nich to sygnał że te artykuły są cały czas aktualne. Jeśli Twoi odbiorcy poszukują informacji, jakie chcesz im przekazać, dogłębnie analizujesz dany temat i dobrze zoptymalizowałeś treść pod kątem SEO, możesz spodziewać się, że Twój materiał zyska miano evergreen content.

Czy evergreen content wymaga dodatkowej promocji?

Nie lubię udzielać takiej odpowiedzi, ale… w przypadku evergreen content to zależy. Jeśli odpowiada Ci ten poziom ruchu, który masz na wybranych treściach… to nie. Jednak jeśli chcesz, aby materiał trafił do szerszego grona odbiorców – to zdecydowanie tak. Skoro ten materiał jest ważny dla dużej grupy Twoich odbiorców, może zainteresować także osoby, które jeszcze na Twoją stronę nie trafiły.

Jak dowiedzieć się, które z Twoich publikacji to evergreen content?

Jeśli już prowadzisz contentową część swojego biznesu to zapewne chciałbyś wiedzieć, jak w dotychczasowych działaniach odróżnić evergreen content od tego, co nim nie jest.

W tym celu zajrzyć do Search Console w Google Analytics – tam w zakładce Strony docelowe znajdziesz te podstrony, które generują największy ruch z organicznych wyników wyszukiwań. Przeanalizuj te treści pod kątem ich „ponadczasowości” – może mają potencjał, aby je rozwinąć w tą stronę. 

Jak wykorzystać evergreen content do sprzedaży?

Osoby odwiedzające Twój evergreen content bez wydatków na promocję to złoto – dbaj o nich i niech Cię ręka boska broni przez świeceniem im popupem po oczach ze swoją ofertą na stronie artykułu. Zamiast tego wykorzystaj ten potencjał np. do budowania listy mailingowej. W tym celu dodaj do artykułu możliwość pobrania darmowego materiału w zamian za pozostawienie adresu mailowego.

Możesz także powiązać do tego artykułu w natywnej formie zajawek powiązane produkty, które w Twojej ofercie stanowić będą rozwiązanie problemu, z jakim przyszedł do Ciebie czytelnik.

Evergreen content to również świetne miejsce do wypromowania nowych treści, które publikujesz w swojej witrynie – dodaj w „wiecznie żywym” artykule informację o nowej treści kierującą do niej. Ale uwaga, to rozwiązanie będzie działać tylko wtedy jeśli nowy materiał jest tematycznie powiązany z evergreen content i będzie kontynuacją/rozwinięciem tego tematu. Z całą pewnością także te jednostki contentu „wiecznie żywego” to świetne miejsce do budowania listy remarketingowej czy korzystania z pixela Facebooka.

Dlaczego warto tworzyć i publikować evergreen content?

Wiele z nich omówiłam już wcześniej, ale podsumujmy:

  1. zapewni Ci długofalowo przypływ użytkowników poszukujących odpowiedzi na swoje problemy – tą odpowiedzią jest Twój evergreen content
  2. możesz eksploatować go sprzedażowo lub dla budowania bazy mailingowej
  3. pomaga w pozycjonowaniu Twojej strony i treści na niej zawartych
  4. wspiera optymalizację wydatków na reklamę online

Co ważne, evergreen content jest bardzo dobrym rozwiązaniem jeśli liczysz się ze swoim budżetem reklamowym. Z czasem koszty pozyskania użytkownika na tych treściach są co raz tańsze (to moja ulubiona część w evergreen content). Klasyczna reklama działa tylko do momentu, kiedy wydajesz na nią pieniądze, evergreen content działa jeszcze długo po zakończeniu wydatków. Zróbmy prostą kalkulację:


Przyjmijmy, że Twoje wydatki na produkcję evergreen content (1 artykuł) to 500 zł.

W pierwszym miesiącu od publikacji odwiedziło go 250 użytkowników – koszt pozyskania jednego użytkownika to 2 zł
W ciągu trzech miesięcy od publikacji artykuł odwiedziło już 1 000 użytkowników – zatem koszt pozyskania jednego zmniejsza się do 0,50 zł

W ciągu 9 miesięcy od publikacji artykuł przeczytało już w sumie 5 000 użytkowników – a koszt pozyskania jednego z nich spada do 0,10 zł.

Jeśli prowadzić kampanie AdWords to na pewno wiesz, że stawka jaką możesz uzyskać po 9 miesiącach jest znacznie niższa niż koszt kliknięcia – a będzie jeszcze maleć wraz ze wzrostem zasięgu na artykule.

Zapraszam Cię teraz do przejrzenia listy przykładów evergreen content, które możesz zastosować w swoim biznesie. Klikając w tytuły możesz bezpośrednio przejść do każdego z materiałów.

 

#Case study
W tego typu casach jako evergreen content pokazujesz swoją historię lub swojego Klienta – jak z użyciem Twojego produktu/uslugi udało się rozwiązać problem, osiągnąć radość 🙂
Nie dość, że opowiadasz historię to pokazujesz jak pomagasz w osiąganiu sukcesu innym.

Świetnym przykładem takiego materiały jest case Brand24.pl i Moniki z PixelPR

Jak zarabiać z monitoringiem Internetu – Pixel PR CASE STUDY

 

#Przewodniki różnej maści
Przewodniki jako evergreen content to swojego rodzaju tutoriale – możesz w nich pozyskiwać użytkowników na różnych etapach wiedzy i ścieżki zakupowej tworząc poradniniki dla początkujących i zaawansowanych. Budujesz w ten sposób też swoją pozycję jako eksperta w danej dziedzinie.

Przykłady:

Jak zorganizować konkurs na Facebooku i Instagramie?

Zamiast szukać motywacji, ucz się samodyscypliny 
Ola Budzyńska świetnie wykorzystuje swój evergreen content do promocji zapisów na webinar – subtelnie, nieinwazyjnie.

Photoshop – jak zmienić tło zdjęcia

 

#Checklisty w formie artykułu lub do pobrania

To nieco inna forma przewodnika, która też daje opcję budowania listy mailingowej. Checklistę możesz również dodać do klasycznego poradnika.

Przykłady:

Mini audyt w mediach społecznościowych (+lista do pobrania)

Jak zadebiutować w triathlonie: check lista startowa

 

#Pomysły i porady w formie listy
Listy to content, który bardzo dobrze się czyta – szczególnie jeśli upakujesz go wartościowymi poradami z własnych doświadczeń. To też bardzo dobra okazja, żeby podzielić się swoimi pomysłami z odbiorcami.

Przykłady:

Skuteczny email marketing: 36 porad jak zbudować listę mailingową od zera

Co robić jesienią? Lista pomysłów do pobrania! 
Przykład z Worqshop świetnie łączy budowanie bazy mailingowej z evergreen content. Zauważcie, że w temacie pojawia się sezonowość jako „jesień” jednak w tym przypadku działa to tylko na korzyść artykułu – będzie on tak samo aktualny zarówno tej jak i przyszłej jesieni.

 

#Najlepsze narzędzia

Takie posty to dla mnie osobiście kopalnia wiedzy (takiej ponadczasowej, którą można swobodnie aktualizować, kiedy pojawia się do tego okazja). Możesz je podzielić na narzędzia przeznaczone do różnych celów, darmowe/płatne, najlepsze/najgorsze.

Przykłady:

Najlepsze, darmowe narzędzia dla młodych firm

20 prostych i darmowych narzędzi do tworzenia ładnych treści

 

#Najlepsze książki w Twojej branży

Tak jak w przypadku narzędzi ważne, aby książkowe pozycje, które polecasz były faktycznie godne polecenia. Pamiętaj, że Twoi odbiorcy ufają Ci w kwestii wyborów – masz być dla nich ekspertem w swojej dziedzinie.

Przykłady:

5 książek o e-biznesie, które pomogą Ci szybciej wystartować nowy projekt

Książki o marketingu – 42 pozycje, które powinieneś przeczytać

 

#Historia Twojej branży lub kategorii produktów

To evergreen content, który co prawda wymaga dogłębnego researchu – ale opłaca się poświęcić czas na to, aby stworzyć jak najlepsze kompendium wiedzy na dany temat.

Przykład:

Smartfony są już z nami od 19 lat. Warto poznać ich historię [infografika]
Co ciekawe, ten materiał jest powiązany z jedną z marek – zajrzyj do artykułu, aby przekonać się która z nich stoi za publikacją

 

#Wszystko, co powinieneś wiedzieć o…

Takie materiały to prawdziwe kompendium wiedzy. Tak, jak historia branży wymaga głębokiej analizy i mocno eksperckiego podejścia.

Przykłady:

Własna firma – wszystko, co powinieneś wiedzieć przed założeniem działalności gospodarczej

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o promowaniu firmy w mediach społecznościowych

Również ten artykuł jest przykładem evergreen content 🙂
Daj znać w komentarzu, jakie materiały w Twojej branży wpisują się w ideę evergreen content.

SmartContent

  • Dzięki za posłużenie się moim tekstem jako przykładem 🙂

    • Ula, cała przyjemność po mojej stronie 🙂 Im więcej takich materiałów jak Twój, tym lepiej .

  • Dorota jeszcze raz dziękuję za podanie przykładu z mojego bloga 🙂 Gratuluję artykułu – mam nadzieję, że nikt nie będzie miał wątpliwości, że warto jest tworzyć evergreen content :))

    • Bardzo się cieszę, że docenia się moc contentu w komunikacji z Klientami (tak jak u Ciebie). To trochę jak efekt motyla – mała zmiana generuje większe. Im więcej takiego contentu, tym w lepszej sytuacji są Klienci, a przecież my też jesteśmy Klientami. Tą zmianę robimy też dla siebie 🙂

  • Świetny post! Przyznam, że pierwszy raz poczytałam nieco więcej o evergreen content, bo do tej pory tylko nazwa od czasu do czasu mi gdzieś „migała”. Z pewnością przyjrzę się swoim postom pod tym kątem, więc dziękuję za wskazówkę z Search Console 🙂

    • Dziękuję Natalia 🙂 evergreen content to działania długofalowe, ale zdecydowanie opłacalne. Warto zwiększać udział organicznego ruchu w zasięgu całej strony, to w zasadzie najtańszy sposób na promocję 🙂