15 rzeczy, które niszczą Twój content marketing [+jak się ich pozbyć]


Smart-content Błędy content marketing

Nie będzie dziś wstępów, bo fakty są takie, że nie musiałam długo szukać i znalazłam, aż 15 rzeczy które niszczą Twój content marketing. Skoro tu jesteś to zakładam, że prowadzisz działania contentowe w swoim biznesie (lub planujesz to zrobić). Nie marnujmy czasu – do konkretów.

#1 Działasz na oślep

To jeden z najczęstszych błędów, z którymi się spotykam. Tuż za nim idzie pytanie „Co robię źle?” Jeśli robisz content marketing tylko dlatego, że robią go wszyscy to lepiej przestań od razu. Wiesz, że w sieci co minutę pojawia się 250 mln informacji (publikacji)?

250 MILIONÓW.

Musisz mieć plan, jak wyróżnić się w tym tłumie. Wróć do punktu wyjścia – zastanów się na celem tych działań i spisz strategię content marketingową. Nie zatrzymuje jej w swojej głowie, ale przelej ją na papier (plik Word też jest ok). Zaglądaj do niej często, modyfikuj jeśli jest taka potrzeba. Dobrze opracowany plan zapewni Ci już na starcie przewagę nad konkurencją, która go nie posiada, a według badania przeprowadzonego w lutym 2017 przez IAB tylko 1/3 firm prowadzących działania contentowe ma udokumentowaną strategię.

#2 Piszesz dla wszystkich a persona marketingowa w Twojej strategii jest jak jednorożec

Jeśli produkujesz swój content bez wcześniejszego zastanowienia się, do kogo jest skierowany to przykro mi, ale nie możesz spodziewać się efektów z tych działań. Jeśli coś jest do wszystkiego to… zazwyczaj jest do niczego. Twój konsument, dla którego produkujesz – ma swoje określone cechy, zainteresowania a co najważniejsze – problemy, które Twoim zadaniem robiąc content marketing – jest rozwiązać. Dopiero kiedy dokładnie przeanalizujesz kim jest Twoja persona, będziesz mógł stworzyć content, którego potrzebuje – a to wprowadzi go na drogę do skorzystania z usług czy produktów, które oferujesz.

Nie daj się jednak złapać w „pułapkę jednorożca” – tworząc personę marketingową odrzuć swój wyidealizowany obraz na jej temat. Jeśli masz taka możliwość, przeprowadź badanie analizujące kim jest Twój odbiorca. Wykorzystaj do analizy narzędzia do monitoringu sieci, przeprowadź ankietę wśród obecnych Klientów – tylko w ten sposób poznasz ich na prawdę.

Co jeśli Twoja marka ma kilka różnych grup odbiorców? – dla każdej z grup stwórz osobną personę i każdą traktuj indywidualnie.
Jakie informacje powinieneś zgromadzić tworząc personę? – demografia (wiek, płeć, posiadanie dzieci, miejsce zamieszkania, status zawodowy itp); styl życia, zainteresowania; cele i wyzwania jakie ma przed sobą; problemy jakie, a wśród nich ten, który możesz rozwiązać jako marka.

#3 Nie analizujesz

Po co analizować efekty (bieżące i cykliczne) działań contentowych marketingowych? Bo tylko w ten sposób dowiesz się, czy obrałeś dobry kierunek, czy realizujesz swoje cele założone w strategii. Bieżąca analiza wyników (zasięgi, zaangażowanie, konwersje) pokażą Ci zarówno to, co robisz super, jak i to co robisz źle. W efekcie będziesz mógł wyeliminować błędy, a częściej powielać aktywności, które przyniosły Ci najlepsze rezultaty.
Co możesz analizować i testować? – nagłówki (długość, skład, sformułowania), kanały promocji i dsytrybucji, elementy call to action i wiele wiele innych

#4 Nie promujesz

To jeden z najbardziej bolesnych błędów, jakie możesz popełnić. Nie promując swojego contentu sam zabierasz sobie odbiorców. Każdy – nawet najlepszy content wymaga wsparcia promocyjnego. I nie mówię tutaj o wydawaniu kosmicznych korpo-budżetów na nią. Wiele działań promocyjnych możesz zrealizować albo minimalnym nakładem kosztów, albo całkowicie za darmo.

O tych darmowych pisałam tutaj => 7 sposobów na darmową promocję contentu

#5 Nie pomagasz

Pomoc innym to nadrzędny cel w content marketingu – najpierw daj coś od siebie, potem daj od siebie jeszcze więcej, następnie dołóż coś jeszcze od siebie, dopiero poproś o coś w zamian. To zasada, którą ja stosuję w swojej pracy od wielu lat i uwierz mi… działa. Pomocą jako działaniem contentowym mogą być darmowe konsultacje, materiały do pobrania, aktywności w grupach dyskusyjnych. Pomoc w wydaniu contentowym to też odpowiedni sposób tworzenia contentu, który rozwiązuje problemy Twoich klientów. Pamiętaj jednak, żeby te rozwiązania nie były oczywiste, jak to że w deszczu należy rozłożyć parasol. Zdiagnozuj konkretne problemy, które ma Twoje persona i podaj na tacy ich rozwiązanie. Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie – nie bój się dzielić wiedzą, nic przez to nie stracisz, możesz jedynie zyskać.

#6 Twój content jest przeciętny

Nie zrozum mnie źle… przeciętność jest… bezpieczna. Jednak, aby wyróżnić się pośród tych 250 milionów informacji na minutę w sieci musisz być wyjątkowy. Ta wyjątkowość to może być Twój indywidualny styl komunikacji, temat który poruszasz, niekonwencjonalne podejście do tematu, ale też prawdzie historie Twoich Klientów.

#7 Kradniesz

Brzmi niemal jak 7. przykazanie (nie bez powodu znajduje się pod numerem 7.), ale weź to sobie do serca. Wiem, że to kuszące i bardzo łatwe, ale nie daj się tej pokusie. Kradzież contentu źle wpływa na SEO Twojej witryny (to przez duplikację contentu, której Google nie lubi). Co gorsze pozycjonuje Cię jako… złodzieja. Niewiarygodnego, niegodnego uwagi a już na pewno nie godnego skorzystania z Twoich usług lub zakupu produktów.

Jednak będą sytuacje, gdzie temat, który chcesz poruszyć ktoś inny już opisał (albo nagrał video) – wtedy postaraj się ten temat opisać lepiej, dokładniej, uzupełnij go o nowe wartości, zaproś eksperta aby wypowiedział się w tym temacie. To tylko kilka ze sposobów.

#8 Liczy się dla Ciebie tylko sprzedaż

Jeśli content marketing traktujesz jako serię artykułów sponsorowanych o tym, jaki wspaniały jest Twój produkt, albo o jego właściwościach – to wybacz… ale nie tędy droga. Nasycenie contentu Twoim produktem, logo, linkiem do www to nie najlepsze rozwiązanie i szczerze, niewiele ma wspólnego z ideą content marketingu i rozwiązywania problemów Twoich klientów.

Postaw na pomocne materiały, które sprawią że będzie bliżej Twojego Klienta. Content marketing to jeden z elementów inbound marketingu – gdzie to konsument świadomie, przechodząc pod całej ścieżce zakupowej (bez bombardowania go irytującym komunikatem) przychodzi do Ciebie jako Klient. Content marketing to budowanie relacji – spójrz na swoje działania jak na nawiązywanie kontaktu z drugim (prawdziwym) człowiekiem. Przecież rozmowy z nowo poznaną osobą nie zaczynasz od monologu na temat nowego auta, wielkości garderoby czy ostatnich podbojów miłosnych. Z content marketingiem jest podobnie. 

#9 Więcej znaczy… gorzej

Tworzysz treści w ogromnej ilości, tylko po to aby Twój blog/kanał na YouTube, Facebook… (wpisz dowolną platformę) był pełen contentu. Jeśli nie zastanawiasz się nad tym jaką jakość on wnosi dla Twojego klienta, to prędzej czy później odbiorca wyczuje, że w Twoich działaniach nie chodzi o jego dobro, a jedynie o Twoje własne.
Jeszcze gorzej, jeśli produkujesz cokolwiek, bylejak, byle więcej – w content marketingu nie ma nic gorszego niż bylejakość.

Spójrz na te działania z innej perspektywy – tym razem własnej. Poświęcasz czas na promocję swojego biznesu i marki – wykorzystaj go efektywnie.

#10 Tworzysz content „z marszu”

Jeśli tworzysz content bez przygotowania, researchu i analizy zwiększasz ryzyko nietrafienia do swojego odbiorcy (bo nie wiesz tak na prawdę czego potrzebuje). Narażasz się też znów na bylejakość. Przecież sportowcy przed zawodami też poświęcają czas na przygotowania, bez nich mogą zapomnieć o podium. Zanim zaczniesz pisać/nagrywać zbadaj dobrze temat – prześledź też jakie już materiały pojawiły się w temacie, o którym piszesz – pomyśl jak możesz je uzupełnić.

#11 Jesteś pisarzem, a biznes to drugorzędna kwestia

Piszesz, bo właśnie masz wenę… Cudownie. Tylko czy zastanawiasz się wtedy dlaczego akurat ta treść powinna znaleźć miejsce w Twoim biznesie? Lekkie pióro to nie wszystko.
Zastanów się na jakim etapie ścieżki zakupowej materiał, który tworzysz trafi do Twojego odbiorcy. Zadbaj o połączenie contentu z biznesem np. umieść call to action w swoich materiałach, które ułatwią przekonwertowanie czytelnika w Klienta.

#12 Wierzysz, że content=komputer stacjonarny

Czasy, kiedy z internetu korzystaliśmy tylko na komputerach już dawno przeminęły. Wydaje Ci się to oczywiste? Ale nie jest oczywistym już, że tworząc content należy go dopasować do osób, które korzystają z niego na smartfonach. Jeśli tworzysz video, wrzucasz je na Facebook – zadbaj o to, aby miało też napisy – w ten sposób Twój odbiorca, który jest w drodze do pracy, stoi w kolejce w sklepie, odtworzy je bez problemu (i zrozumie co chcesz mu przekazać). Dopasowanie contentu do urządzeń mobilnych jest szczególnie ważne, jeśli Twoi Klienci to młoda grupa (do 25 lat) – w ich przypadku niemal każdy korzysta z internetu w telefonie.

#13 Wydaje Ci się, że nikt nie będzie chciał tego czytać

Dlatego piszesz tylko króciutkie notki, które temat traktują powierzchownie i nie wyczerpują go. Wydaje Ci się, że nikt nie będzie chciał poświęcić czasu na długi materiał? – błąd. Jeśli to co piszesz jest ważne, wartościowe, dopasowane do odbiorcy – zaufaj mi, będzie chciał dowiedzieć się więcej. A dlaczego ma szukać pogłębienia tematu u Twojej konkurencji, skoro Ty możesz dać mu wszystko, czego potrzebuje.
A ten artykuł? Ma ponad 9 000 znaków a Ty jesteś już prawie na jego końcu.

#14 Zapominasz o tym, co zrobiłeś do tej pory

Nie aktualizujesz contentu, nie uzupełniasz „starych” treści o linki do nowych materiałów. Przecież to praca, którą już wykonałeś i możesz o niej zapomnieć? Błąd. Wracaj do swoich materiałów, aktualizuj je – może w między czasie pojawiają się nowe informacje w tym temacie, wyniki badań.
Przystępując też do budowania strategii contentowej przeanalizuj jakie materiały już masz stworzone, jak możesz je wykorzystać – może to opisy produktów, tutoriale, itp.

#15 Nie słuchasz głosu serca

I nie przemawiasz z serca. Content marketing to rozmowa – tylko, że w świecie wirtualnym, online. Rozmawiaj więc, tak jakby Twój Klient stał naprzeciw Ciebie – mów do niego w naturalnym stylu, unikaj naukowych tyrad (chyba, że Twoja branża tego wymaga). Twój styl komunikacji to jeden z powodów, dla których Klienci są blisko Ciebie.

Jeśli wśród tych błędów są te, które popełniasz – nie załamuj się. Zapisz ten artykuł w ulubionych i wracaj do niego często sprawdzając czy na pewno idziesz w dobrą stronę.

SmartContent