8 kroków, które Twój zwykły content zmienią w Smart Content

Każdego dnia dociera do nas przekaz o równowartości ok. 100 000 słów. To tak, jakby ktoś mówił do nas nieprzerwanie przez 12 godzin.
Twój Klient nie widzi już reklam bannerowych – od dawna cierpi na banner blindness (ślepota bannerowa). Teraz jednak doskwiera mu kolejna choroba – content blindness. To zjawisko, w którym przekaz contentowy ucieka z pola widzenia odbiorcy. Nie wystarczy tylko produkować content, aby dotarł on do odbiorcy. Trzeba przede wszystkim zadbać, aby content był SMART. Oto 8 kroków, które pomogą Ci zmienić content marketing w Smart Content Marketing, albo – jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę
z content marketingiem – sprawią, że od początku wystartujesz z lepszej pozycji niż Twoja konkurencja. Dzięki nim stworzysz posty lepiej dopasowane do swoich odbiorców oraz na dłużej utrzymasz ich uwagę.

#1 Dogłębnie przeanalizuj problem

Oczywiście, że nie Twój problem – Twoich konsumentów.
Wyobraź sobie swojego idealnego Klienta – on jest początkiem każdej Twojej publikacji content marketingowej. Twój post powinien być dobrze przemyślaną odpowiedzią na jego potrzeby – zdiagnozuj, co go gnębi, czego szuka, czego potrzebuje. Rzadko powie Ci to wprost, ale nie bój się pytać.

Gdzie szukać pytań, które nękają Twoich Klientów?
√ czytaj komentarze na blogu (swoim i konkurencji)
√ przeglądaj regularnie fora internetowe i grupy na Facebook (to kopalnia    wiedzy)
√ analizuj maile od Klientów i ich recenzje na temat swoich produktów
i usług
√ przeprowadź ankietę wśród swoich Klientów
√ zainwestuj w narzędzie do monitoringu mediów np. Brand24 (znajdziesz tam świetny insight na temat swoich odbiorców)
√ zapytaj ekspertów w danej dziedzinie (np. tworzy treści dla kociarzy, porozmawiaj z weterynarzem w Twojej okolicy)

#2 Wybierz temat przewodni

Nawet najlepszy specjalista od content marketingu nie rozwiąże wszystkich problemów odbiorcy w jednym poście/artykule/video. Skup się na jednej palącej sprawie i zrób wszystko, aby Twoja publikacja contentowa przyniosła szybką ulgę odbiorcy w jego dolegliwościach.
Np. zamiast tworzyć w temacie „Jak dobrze pisać posty na bloga”, skup się na wybranym aspekcie np. „Jak stworzyć idealny tytuł posta”.

Jak upewnić się, że piszesz na temat, który interesuje Twojego odbiorcę?
√ użyj Google Keyword Plannera do określenia słów kluczowych i ich pochodnych, które w danym  czasie najczęściej szukają Twoi odbiorcy.
√ analizuj wyniki wyszukiwań Google w ważnym dla Twoich odbiorców temacie i przeglądaj takie platformy jak Buzzsumo (znajdziesz tam najpopularniejsze tematy z całego świata). Jednak uważaj – jeśli Tworzysz na tematy już poruszane oznacza to, że będzie mieć sporą konkurencję wśród innych twórców.

#3 Monitoruj content marketingową konkurencję

Zapewne Twoja publikacja content marketingowa, nie będzie pierwszą, która poruszy dany temat (choć życzę Ci z całego serca bycia pionierem). To jednak nie jest powód do zmartwień – zrób to lepiej niż Twoi konkurenci. Zrób dogłębny research w tematyce, o której piszesz/mówisz
i zdefiniuj jej słabe i mocne strony. Poszukaj obszarów, które możesz uzupełnić lub rozwinąć.


smart-content-tip

Stwórz listę postów z innych blogów/stron, które poruszają ten sam temat. Noś zawsze przy sobie niewielki notes, aby w każdej chwili móc zachować myśl, która wpadnie Ci niespodziewanie do głowy – lub korzystaj z notatek w telefonie. Będziesz mieć pewność, że nic Ci nie umknie.


#4 Jasno określ, co zrobisz lepiej niż konkurencja

Dzięki zdefiniowaniu Twoich przewag konkurencyjnych, łatwiej będzie Ci wyróżnić Twój post na tle innych w podobnej tematyce. Może masz większe doświadczenie w tym aspekcie albo jesteś w stanie przytoczyć ciekawsze przykłady.

Sprawdzone sposoby, na to jak się wyróżnić:
√ 
zadbaj o to by Twoja publikacja content marketingowa miał atrakcyjną, spójną kolorystykę i świetny design. Zachwyć swojego odbiorcę unikatowymi grafikami lub wykresami. Przykuj jego uwagę, do ważnych elementów publikacji
√ 
poszukaj badań w poruszanej tematyce; bazuj na innych lub nowszych niż te, z których korzysta Twoja konkurencja
√ 
postaw na storytelling (będę o nim jeszcze pisać w kolejnych materiałach). Świetnie opowiedziana historia bardziej zaangażuje Twojego odbiorcę niż sucho przedstawione fakty
√ d
iabeł tkwi w szczegółach. Jeśli Twoja konkurencja temat potraktowała powierzchownie – zadbaj o to, aby Twoja publikacja była bardziej szczegółowa i zawierała dokładniejszą analizę problemu

#5 Stwórz najlepszy tytuł, któremu nikt nie będzie mógł się oprzeć

Masz temat publikacji content marketingowej, research zrobiłeś dokładnie oraz sumiennie i jesteś pewien, że tego właśnie szukają Twoi odbiorcy. Spraw teraz, aby widząc tytuł posta nikt nie przeszedł koło niego obojętnie. Pamiętaj jednak, aby tytuł związany był z tematem, który poruszasz i zawartością posta – nie ma nic gorszego niż rozczarowanie
u odbiorcy i przekonanie, że został złapany na sensacyjny temat. Zrób burzę mózgów (nawet sam ze sobą), wybierz dzięki niej najlepszy tytuł.

Tworząc content wypróbuj metodę 3 x U, która pomoże przekonać Ci odbiorcę, że Twój materiał to dokładnie to, czego szuka.
Nie podam Ci tutaj gotowych tematów – jest ich masa w internecie – zanim stworzysz tytuł postaw się jednak nie w roli twórcy, a odbiorcy treści. Pomyśl, tak jak on.

 

#6 Zaplanuj swój post

To jak zaplanujesz swoją publikację content marketingową, jest tak samo ważne jak jej zawartość. Stwórz zarys materiału, aby mieć pewność,
że Twój odbiorca będzie poruszać się po nim sprawnie i intuicyjnie.
W czasach, kiedy bombardują nas informacje – czas na ich przyswojenie jest znacznie krótszy – wolimy treści uporządkowane, jasne i przejrzyste.
Określ jasno korzyści płynące z materiału i upewnij się po raz kolejny,
że odpowiadasz na problem, który faktycznie nurtuje Twojego odbiorcę.


smart-content-tip


Skorzystaj z mapowania myśli, aby mieć pewność, że informacje, które przekazujesz tworzą logiczną całość. Unikniesz dzięki temu chaosu. Mapa posłuży Ci także za draft postu.

 


#7 Oszlifuj swoją publikację contentową jak najcenniejszy diament

smart-content-szlifowanie-publikacji

Nawet najlepszy post potrzebuje ostatnich szlifów, jeszcze jednej weryfikacji zanim go opublikujesz. Może zechcesz uzupełnić w nim dodatkowe dane, wyniki badań. Weryfikując go przed publikacją wyłapiesz błędy i niejasności.


smart-content-tip

#1 Odczekaj 24 godziny od zakończeniu produkcji do ostatnich szlifów. Jutro spojrzysz odrobinę inaczej
na to co przygotowałeś.

#2 Odczytaj swój post na głos. Upewnisz się dzięki temu, że ma on odpowiedni ton i wyłapiesz sformułowania
nie pasujące do reszty.


#8 Obwieść światu, że post jest gotowy

Content tak dobry, że nie wymaga promocji jest jak Święty Graal
(no prawie). Zdarza się raz na milion (i podobnie jak poprzednio życzę Ci tylko takich). Spraw, aby Twoi odbiorcy dowiedzieli się o nim jak najszybciej. Zaplanuj promocję, która zapewni Ci dobry zasięgi i uwagę odbiorców.

Jak promować content?
√ powiadom mailem swoich subskrybentów o nowej publikacji
√ 
podziel się nim w swoich kanałach social media (pamiętaj
o dopasowaniu zajawki do specyfiki medium – inaczej zrobisz to na Facebook, inaczej na Instagramie, a jeszcze innej formy użyjesz na LinkedIn)
√ 
poproś zaprzyjaźnionych blogerów, innych twórców i znajomych,
aby podzielili się postem w swoich profilach social media
√ 
jeśli cytujesz wypowiedzi innych w swojej publikacji, oznacz te osoby
w zajawkach w Social Media, powiadom je że ich słowa są Twoim zdaniem ważne.


#SmartContentChallenge
Spróbuj najbliższy post stworzyć według powyższych zasad – szczególną uwagę przyłóż do researchu i dopasowania treści do potrzeb Twojego odbiorcy. Sumiennie przejdź przez każdy z etapów.


SmartContent